torstai 10. syyskuuta 2009

Kuin silloin ennen...

Posted by PicasaSiinä se seisoo...unohdettuna, poissa käytöstä. Vähän ruostetta pinnassa.
Lapsena, kymmenvuotiaana, olin sisarusteni kanssa keskisuomessa maalaistalossa kesää viettämässä.
Heinäpellolta oltiin kerran tulossa hevoskärryillä, ja talon keskenkasvuinen poika oli ohjaksissa...Kuinka siinä innostuikaan hevosta juoksuttamaan...ja tultiin t-risteykseen, missä oli maitolaituri.
Vaan eipä polle ymmärtänyt jarruttaa...kurvata hönkäsi maitolaituria kiertämäään ja kaatoi koko komeuden. Siinä maito mennä lörötti maantien tomuun.
Eipä silloin mailla paljon lapset leikkineet. Kaikki olivat kykyjensä mukaan talon töissä mukana.
Tukkimettässä kuusipöllejä kuorimassa...puukiilalla..hirveesti hyttysiä...
Pärekattoa naulaamassa...itse vielä olevinaan räystästä väkersin.
Kassaran kanssa vesakkoa harventamassa...kaikessa mukana.
Ja heinäpellolla keiteltiin kahvit nuotiolla ja pannuun ropautettiin suolat pohjalle.
Väliin koko talon väki lähti saareen retkelle laavuun yöksi...kalaa paistettiin nuotiossa ja elämä oli huoletonta.
...............................................
Tänään laitoin välittäjälle viestin, ettäs lopetettaisiin asunnon myynti...tai pidetään taukoa.
Hirvittää koko homma.
Jääkaapin ja pakastimen tilasin ja viemäreitä pitäisi päästä laittamaan...keittiökalusteetkin siellä jo odottavat.
Tämä asunto pitäisi kuitenkin myydä...siinä rukoilemista, mikä on oikea aika. Vaihdetaanko välittäjää? Täällä on uskova välittäjä, jolle mieluusti vaihtaisin. Päivän tunnussana nyt lohduttaa...siitä kun jaksaisi pitää kiinni:
Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä.
Jes. 41:10 (KR33/38)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti